Mitt favoritbröd

Publicerat: 2012-11-01 Kl: 13:11:00 | I kategori: Mums

Jag älskar verkligen att baka, det är en stor passion jag har. Jag har aldrig gillat att baka matbröd tidigare utan bara söta och sliskiga saker men nu har jag fått upp ögonen. Jag är så oerhört less på Pågen och Skogaholm, jag antar att fler är det så därför tänkte jag bjuda på detta recept.
 
Det är superenkelt att göra och blir riktigt gott!
  
Långpannebröd med morötter (6st "bitar")
 
# 18 dl rågsikt
# 1,5 dl vetekli
# 4 tsk bikarbonat
# 3 tsk bakpulver
# 1 tsk salt
# 2 dl sirap
# 3 grovrivna morötter
# 1L filmjölk
# en skvätt mat/olivolja
 
Blanda ihop alla torra ingredienser och sen i med resten. Lägg i bakplåtspapper i den lite djupare ugnsplåten och häll ut degen. Den är väldigt kladdig så för att underlätta så blöt händerna allteftersom du trycker ut degen på plåten.
 
Den ska gräddas längst ner i ugnen i 100C i 40 min och sen 20-30 min i 175C.
 
Stort lycka till!
 
Kommentarer
Postat av: Frida

Kul med tips på matbröd! Ska nog testa något av recepten snart :) Jag tycker jättemycket om att baka och hembakt bröd är ju så gott.

2012-11-01 @ 19:44:28

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0